Творчість Тараса Шевченка
Гайдамаки Шевченка
|
|
Джерела поеми
|
|
Головне
джерело
|
народні перекази, розповіді діда поета
Івана
|
Про
те, що діялося на Україні 1768
року
|
розказує так, як чув од старих людей
|
Спирався
на історичну повість польського письменника
|
Міхала Чайковського «Вернигора»
|
Основа
твору
|
події Коліївщини 1768 року
|
Події
твору відбуваються в Звенигородщині
|
край де виростав сам Шевченко
|
Образи поеми
|
|
Центральний
образ
|
повсталий народ
|
Новаторство
поеми
|
вперше в європейській літературі
героєм стає народ
|
Виразником
народу є
|
Ярема
|
Інші
головні образи
|
Іван Гонта, Максим Залізняк, Ярема
Галайда
|
Зміст поеми
|
|
Лірично
– філософський вступ
|
роздуми над плинністю часу
|
Все
йде, все минає – і краю немає. Куди ж воно ділось?
|
І дурень і мудрий нічого не знає
|
Дві
сюжетні лінії твору
|
перша – розгортання повстання; друга –
особисте життя Яреми
|
Розділ
Інтродукція
|
|
Інтродукція
|
розкрито причини повстання (
експозиція першої сюжетної лінії)
|
Експозиція
- частина твору, в якій розкриваються:
|
1) риси характеру персонажів; 2)
обстановка, час і місце дії; 3) умови, в яких відбуватиметься дія.
|
Розділ Галайда
|
|
Галайда
|
знайомство з наймитом Яремою, його
коханою дівчиною Оксаною
|
Ярема
|
сирота убогий ні сестри, ні брата, нікого нема
|
Має
тонку душу:
|
хочеться байрак гомонить послухать, як
море заграє
|
Один
я на світі і доля –
|
стеблина-билина на чужому полі
|
Ярема
|
|
Ніжний
до Оксани:
|
Годі пташко! Кращої немає. Одпочинь.
Хіба краща є за тебе? Ні на небі, ні за небом, ні за синім морем
|
Розділ Конфедерати
|
|
Конфедерати
напали на Лейбу, вимагають грошей.
|
Лейба вказує на титаря, який зберігає
церковні гроші
|
Розділ Титар
|
|
Ярема
з Оксаною зустрілися в гаю.
|
Конфедерати закатували титаря
|
Допит:
давайте праску! Де смола
|
у тім’я цвяшок
закатай
|
Розділ Свято в
Чигирині
|
|
Свято
в Чигирині
|
туга за гетьманським ладом в Україні
|
Гетьмани,
гетьмани, якби-то ви встали, встали б й подивились на той Чигирин,
|
заплакали б тяжко, бо ви б не пізнали козацької слави убогих
руїн
|
Гайдамаки
зібралися в Чигирині на раду,
поєднались, -
|
дожидають Великого свята
|
Клянуться
у вірності
|
освячують ножі проти ночі Маковія, як ножі святили
|
В
Чигирині до гайдамак звернувся благочинний ігумен Мотронинського
монастиря
|
кругом святого Чигирина сторожа стане
з того світу
|
Ігумен
просить: а ви Україну ховайте: не дайте матері
|
не дайте в руках у ката пропадать
|
Наголошує:
вороги бояться навіть могил: гетьманів: згадайте праведних гетьманів:
|
згадайте, де лежить останок славного
Богдана?
|
Через
те, що Хмельницький в домовині – ллється кров невинних
|
нема Богдана – червонить і Жовті Води,
й Рось зелену
|
Розділ
Свято в Чигирині розпочинає
|
головну сюжетну лінію гайдамаччини
|
Розділ Треті
півні
|
|
Розділ
Треті півні
|
початок повстання
|
Сигнал
до початку повстання
|
спів третіх півнів
|
Гомоніла
Україна, довго гомоніла
|
довго, довго кров степами
текла-червоніла
|
Є
надія на визволення : а в степах України –
|
о боже мій малий – блисне булава!
|
Розділ
Червоний бенкет
|
|
Розділ
Червоний бенкет
|
розповідає про бій у Черкасах. Ярема
дізнається про смерть титаря і полон Оксани
|
А
Ярема – страшно глянуть
|
по три, по чотири так і кладе
|
Ярема
стає за сина Залізнякові
|
придбав Максим собі сина на всю
Україну
|
Розділ Гупалівщина
|
|
Розділ
Гупалівщина
|
повстання набуває розмаху
|
Жінка
навіть з рогачами
|
пішли в гайдамаки ( гіпербола)
|
Скрізь
по селах шибениці:
|
навішано трупу
|
Гірше
пекло.. а за віщо, за що люди гинуть
того ж батька, такі ж діти –
|
жити та брататься
|
Коліївщина
зображена
|
як братовбивча війна
|
Розділ Бенкет
у Лисянці
|
|
Розділ
Бенкет у Лисянці
|
бенкет серед трупів, зустріч з Лейбою,
який показує, де Оксана. Ярема рятує кохану - кульмінація 2-ої сюжетної лінії
|
Розділ Лебедин
|
|
Лебедин
|
Оксана перебуває в Лебедині під
наглядом чорниць, вінчання Яреми з Оксаною – розв’язка 2-ої сюжетної лінії
|
Розділ Гонта в
Умані
|
|
Гонта
в Умані
|
руйнування Умані, трагедія Гонти –
вбивство синів – кульмінація 1-ої с. л.
|
Гонта
ховає дітей, накриває червоною китайкою їхні очі
|
Сини мої, сини мої! На ту Україну
дивіться: ви за неї й я за неї гину
|
Батько
Гонта на межі божевілля
|
страшно, страшно усміхався, утер очі,
в диму, та й сховався
|
Епілог
|
|
Епілог .
|
наслідки повстання – розв’язка 1 с. л.
|
Наслідки
повстання
|
З’явилась в
народу надія на визволення
|
Посіяли
гайдамаки в Україні жито
|
та не вони його жали
|
Поет
дякує своєму дідусеві
|
спасибі дідусю, що ти заховав в голові
столітній ту славу козачу
|
Інші особливості
твору
|
|
Жанр
твору
|
поема-епопея
|
Поема-епопея
|
поетичний твір, в якому порушуються
проблеми людини на тлі епохи
|
Жанр
твору
|
романтична поема
|
Про
романтизм свідчить діалог Яреми з Дніпром
|
Ой Дніпре мій, Дніпре, широкий та
дужий, багато ти, батьку, у море носив козацької крові
|
Залізняк
|
|
Максима
Шевченко називав сизим орлом
|
Ой літає орел сизий, а за ним орлята
|
Жанр
твору
|
ліро-епічна поема героїчного характеру
|
Найбільший
за обсягом поетичний твір
|
Шевченка(поема складається з 11 розділів)
|
Провідна
ідея
|
звеличення національно-визвольного
руху
|
Значення твору
|
|
Рильський
оцінив Гайдамаки як
|
декларацію прав громадянина і поета
|
Поема
Гайдамаки
|
відповідь письменникам, які
зображували гайдамак як розбійників
|
Брешеш,
людоморе!
|
За святую правду-волю розбійник не
стане
|
Кавказ
|
|
В
горах до скель прикутий
|
Прометей
|
Твір
присвячений другові
|
Якову де Бальмену, що загинув на
Кавказі
|
Жанр
твору
|
інвектива
|
Інвектива
|
гнівне звинувачення
|
Жанр
твору
|
поема-реквієм
|
Вірить
в безсмертність народу.
|
Не вмирає душа наша Не вмирає воля. І не ситий не виоре на дні
моря поле
|
Звертається
до Бога:
|
не нам діла твої судить, і хліб
насущний замісить кривавим потом і
сльозами
|
Вважає
змістом війни – сльози і кров: а сльоз, а крові?
|
Напоїть всіх імператорів би стало
|
Цар
– собака народу:
|
Слава! Слава! Хортам і гончим і
псарям і нашим батюшкам-псарям
|
Закликає
боротися: Борітеся – поборете
|
Вам Бог помагає. За вас правда, за вас
слава і воля святая
|
Основна
частина твору
|
монолог колонізатора
|
Колонізатор
вихваляється:
|
ми християни, храми, школи нам тільки
сакля очі коле
|
Сакля
|
житло горців
|
Завойовник
питає: Чом ви нам платить
|
за сонце не повинні
|
Переконує,
що всі народи в імперії щасливі.
|
От молдаванина до фіна на всіх язиках все мовчить, бо
благоденствує
|
Засуджує
церкву, яка висвячує у святі негідних осіб:
|
Що цар якийсь – то свині пас та дружню жінку взяв до себе, а друга вбив, тепер на небі
|
Вихваляється
успіхами: чого-то ми не вмієм?
|
І зорі лічим, гречку сієм, продаєм або
у карти програєм людей…не негрів
|
Любов
до народу така:
|
Ви любите на братові шкуру,
а не душу
|
Запитує
в Христа: За кого ж ти розіп’явся, Христе,
Сине Божий?
|
Щоб ми з тебе насміялись?
|
Висміює
священиків, які б’ють неутомленії
поклони
|
за кров, за кражу, за войну
|
Чому
завоювали Кавказ? Бо бажають сонце правди показати
|
сліпим, бачиш, дітям!
|
Горює
за другом: довелось пролить кров добру, не чорну.
|
Довелось запить з московської чаші московську отруту
|
Епіграфом
твору є слова біблійного пророка Єремії
|
Хто дасть моїй голові воду й очам моїм
джерело сліз, бо плачу я день і ніч
|
Завойовник – колонізатор клянеться у
вірності Христові
|
Ми не погани, ми настоящі християни.
Усе добро, сам Бог у нас!
|
Душа
друга Якова житиме й після смерті. Живою душею в Україні витай,
|
літай з козаками понад берегами.
Розриті могили в степу козир
|
Іван
Дзюба назвав поему відвагою обстоювати
правду перед Богом.
|
Шевченків Бог – Бог усіх ,хто хоче
правди
|
В
творі багато сарказму
|
сарказм – дошкульна іронія відвертий
вияв обурення, ненависті
|
По
закону апостола ви любите брата
|
суєслови, лицеміри, господом прокляті
( сарказм)
|
Тема
поеми
|
національно-визвольна боротьба
|
Ідея
|
неприйняття насильства, осуд
загарбницьких війн, незнищеність народу, його мови
|
Прометей
|
символ народу
|
Катерина
|
|
Катерина
покохала
|
російського офіцера, народила сина
|
Мешканці
осуджують її, тому по воду ходить опівночі
|
Візьме відра опівночі. Заспіває Гриця,
виспівує, аж калина плаче
|
Батьки
стали чужими: хто спитає, привітає, без милого в світі
|
батько, мати – чужі люди, тяжко з ними
жити
|
Доля
жорстока до дівчини: Вміла мати брови дати
|
карі оченята та не вміла на сім світі
щастя-долі дати
|
Мати
проклинає рідну дитину
|
проклятий час-годинонька, що ти
народилась
|
Мати
виганяє з дому, в розпачі питає
|
а хто ж мою головоньку без тебе сховає
|
Проганяє
й батько
|
Чого ж ждеш небого?
|
На
згадку Катря взяла
|
землі під вишнею
|
Шевченко
наголошує: дівчина сама себе занепастила
|
того в’яжуть, того
ріжуть, той сам себе губить
|
Зустріла
військових, питає
|
Чи нема мого Йвана чорнявого?
|
Доля
Катерини гірша за собачу долю: сирота-собака має свою долю
|
його б’ють і лають, закують в неволю. Та ніхто про матір
на сміх не спита
|
Зустріла
коханого, якого продовжує любити
|
любий мій Іване, серце моє коханеє! Де
ти так барився
|
Відповідь
Івана:
|
Дура, отвяжись! Возьмітє прочь
безумную!
|
Побігла
винести сина, щоб показать батькові
|
Утік! Нема! Сина батько одцурався!
|
З
розпачу
|
втопилась
|
Син
Катерини став поводирем кобзаря: хто йде – не минає
|
хто бублик, хто гроші; а дівчата
старому шажок міхоноші
|
Батько
хлопця їхав бричкою, дав хлопцеві гроші
|
а пан глянув…одвернувся…пізнав
препоганий, пізнав тії карі очі
|
Жанр
твору
|
соціально-побутова поема
|
Тема
|
трагічна доля матері-покритки
|
Зав’язка
|
зустріч з офіцером, народження сина
|
Кульмінація
|
вигнання з дому, друга зустріч з
офіцером
|
Розв’язка
|
самогубство Катерини
|
В
образі Катерини
|
зображена Україна
|
Катерина
|
романтична поема
|
Поема
споріднена з творами
|
Байрона ( Гуяр), Міцкевича ( Гражина),
Пушкіна ( Бахчисарайський фонтан)
|
Причинна
|
|
Причинна
|
людина, якій «причинено», пороблено
|
Героїня
твору – дівчина-красуня, яку ворожка зробила сновидею,
|
щоб вона менше страждала від розлуки з
коханим
|
Під
час нічних блукань сновиду
|
залоскотали русалки
|
Прибулий
вранці козак, заставши її неживою,
|
в розпачі покінчив із життям
|
Твір
схожий до твору
|
Шекспіра «Ромео і Джульєтта»
|
Жанр
твору
|
балада
|
Балада
|
твір з драматичним сюжетом, конфліктом здебільшого трагічною розв’язкою
|
В
баладі нерідко діють
|
фантастичні істоти
|
Твір
починається образом
|
бурі
|
Образом
бурі починається й твір
|
Вальтера Скотта «Замок Смальгольм»
|
Реве
та стогне Дніпр широкий
|
сердитий вітер завива
|
Дівчина
тужить: в таку добу під горою біля того гаю
|
що чорніє над водою щось біле блукає
|
Запитує:
чому дівчину покарав Бог:
|
За те, що так щиро вона полюбила
козацькії очі? Прости сироту
|
Природа
сумує за причинною:
|
Чорніє гай над водою, де ляхи ходили (
чорний, бо сумно)
|
Козак
в розпачі: За що ж вони розлучили мене із тобою?
|
Зареготався, розігнався – та в дуб
головою
|
Самогубців
на цвинтарі не ховали
|
насипали край дороги дві могили в житі
|
Посадили
над козаком явір та ялину
|
а в головах дівчини червону калину
|
Весілля
в дівчини не буде. Не вернеться чорнобровий і не привітає
|
не розплете довгу косу, хустку не
зав»яже
|
Дівчина
не розуміє, що робить: схаменулись нехрещені
|
дивляться – мелькає щось лізе вверх по
стовбуру
|
І мертвим і
живим, і ненародженим
|
|
Твір
пов’язаний
із псалмами на теми
|
Божої кари
|
Жанр
твору
|
послання
|
Епіграф
твору взято з тексту
|
послання Іоанна
|
Епіграф:
Хто каже, що любить Бога, а
|
брата свого ненавидить лжа оце
|
Поет
сумує: І смеркає, і світає, День божий минає
|
тільки я, мов окаянний і день і ніч
плачу
|
Плачу
в Україні пани не чують, бо
|
кайданами міняються, правдою торгують
|
Називає
панів нелюдами:
|
схаменіться, недолюди, діти юродиві
|
Закликає
полюбити рідний край:
|
полюбіте щирим серцем велику руїну,
розкуйтеся, братайтеся!
|
Закликає
не захоплюватися чужоземним
|
В своїй хаті своя й правда, і сила, і
воля
|
Україна
одна, іншої не буде. Нема на світі України, немає другого Дніпра,
|
а ви претеся на чужину шукати доброго
добра
|
Пани
на нашій землі – смердючий гній і
|
сонце б не гріло смердючого гною на
чистій, широкій, на вольній землі
|
Попереджує
про наростання народної революції: настане суд
|
і заговорить і Дніпро, і гори і потече сторіками кров у синє море
|
Просить
панів не дурити своїх дітей: не дуріте дітей ваших, що вони на світі
|
на те тільки, щоб панувать
|
Закликає
стати мудрими
|
якби ви вчились так, як треба, то
й мудрість була би своя
|
Засуджує
підпадання українців під чужий вплив
|
німець скажея: Ви Моголи! Золотого
Тамерлана онучата голі
|
Засуджує
незнання рідної мови і всі мови слов’янського
люду – всі знаєте.
|
А своєї? Дастьбі. Колись буде
|
Не
спотворюйте історію українців
|
а історія? Поема вольного народа
|
Наша
історія інша:
|
у нас воля виростала, кров’ю умивалась на козацьких вольних трупах
|
Наша
історія викликає сльози: дідів наших тяжкі діла
|
якби їх забути я віддав би веселого
віку половину
|
Вивчіть
правдиву історію: прочитайте знову тую славу,
|
од слова до слова ( слова – історія)
|
Наші
герої гетьмани, це не що інше як
|
раби, подножки, грязь Москви,
варшавське сміття – ваші пани
|
Пани
чваняться Запорізькою Січчю
|
що Синопом Трапезундом галушки варила
|
Нема
чого чванитися: Січ занепала
|
і на Січі мудрий німець картопельку
садить
|
Пани
чваняться перемогами над Польщею:
правда ваша:
|
Польща впала та й нас роздавила
|
До
чого доборолась Україна?
|
Доборолась Україна до самого краю,
гірше ляха свої діти її розпинають
|
Закликає
до науки
|
і чужому научайтесь, й свого не
цурайтесь
|
Любіть
матір: бо хто матір забуває,
|
того в хату діти не пускають
|
Любіть
найменшого, нужденного
|
Обніміте ж брати, мої, найменшого
брата
|
І
тоді настане щастя: і оживе добра слава,
слава України, і
|
світ ясний, невечірній тихо засіяє
|
Значення твору
|
|
Твір
називають
|
Великим заповітом українцям
|
Твір
– це
|
програма діяльності суспільства
|
Основна
частина твору – це
|
діалог, полеміка ліричного героя з
паном
|
Послання
насамперед адресується
|
інтелігенції
|
Твір
засуджує
|
космополітизм
|
Заклик
до
|
відродження культури та освіти
|
Твір
сатирично змальовує
|
панівну версту українського
суспільства
|
Образ
автора існує в трьох іпостасях
|
юродивого ( печальника за людей),
проповідника і патріота
|
На вічну пам’ять Котляревському
|
|
Високо
оцінює значення Котляревського
|
Будеш, батьку, панувати поки живуть
люди
|
Називає
поета праведною душею
|
праведная душе! Прийми мою мову, не
мудру та щиру, прийми, привітай!
|
Чигрине,
Чигрине
|
|
Поезія,
яка відкриває
|
збірку «Три літа»
|
Запустіння
колишньої резиденції Богдана Хмельницького
|
символ поневолення України
|
Запитує:
чи пропаде марно пролита кров за волю України?
|
Що ж нині уродилось? Уродила рута.
Волі нашої отрута
|
Наймичка
|
|
Франко
про тему твору «Наймичка» писав так
|
сімейне життя патріархальне, сумирне –
то найбільша святість
|
Головна
героїня твору
|
Ганна
|
Щоб
зберегти дитині життя підкинула його
бездітним батькам хуторянам –
|
Трохиму й Насті
|
Починається
твір як казка
|
Був собі дід та баба
|
Сина
Катерини назвали
|
Марком
|
Доглядає
сина
|
й сорочку білу щодень божий надіва
|
Марко
виріс і став
|
чумаком
|
Ганна
молиться в Києві і завжди робить подарунки
|
святу шапочку в пещерах (Маркові),
перстеник ( невістці), з фольги образочок ( внучці), глиняного соловейка (
внукові)
|
Марко
просив на весіллі Ганну
|
сісти поруч і бути за матір
|
Ганна
занедужала і перед смертю сказала синові
|
Прости мене, мій синочку! Я…я твоя мати
|
Шевченко
вважає Ганну святою, тому замість слова
|
«вмерла» пише «спала» Прокинувся…до матері. А мати вже спала
|
Оцінка
Франка Наймичка –
|
найглибша, чуття так живе «любов
така могуча, що перемагає все інше»
|
Твір
належить до найбільших
|
тріумфів праведної штуки ( штука –
мистецтво)
|
Сон ( У
всякого своя доля)
|
|
Епіграфом
твору є слова Іоана: «Дух істини, єво же
|
мір не може приняти, яко нє видит єго!
|
Слова
«У всякого своя доля»
|
гірка іронія
|
Поет
вказує, що долею багатьох стало
|
зло
|
Той
мурує, той руйнує, за край світа
|
зазирає чи нема країни, щоб загарбать
|
А
той нишком у куточку
|
точить ніж на брата
|
А
той отечество так любить
|
все храми мурує
|
Запитує:
чому таке зло живуче?
|
Може так і треба, бо немає Господа на
небі
|
Відповідає:
Бога на небі нема тоді,
|
коли нема його в наших душах
|
Герой
у сні
|
летить
|
А
ти моя Україно, безталанна вдово,
|
я до тебе літатиму з хмари на розмову
|
Політ над Україною – райським краєм бачить:
|
світає, край неба палає, соловейко в
темнім гаї
|
На
тлі божественної природи чинять зло:
латану свитину з каліки знімають.
|
Єдиного сина вдови в військо оддають
|
Чи
можеш спокійно на горе дивитися:
|
Очі! Нащо ви здалися, чом ви змалку не
висохли
|
Запитує
в себе: Душе моя убогая!
|
Чи довго ще на сім світі панам
панувати?
|
Далі
в польоті Україну змінює
|
Сибір
|
Сибір
– місце каторги: заворушилася пустиня
|
мов з тісної домовини мерці за правдою
встають
|
Каторжани
важко працюють
|
із нор золото виносять
|
Серед
каторжників і сам Ісус Христос
|
в кайдани убраний Цар всесвітній! Цар
волі! Цар.
|
Цей
цар не нарікає на долі, бо
|
раз добром нагріте серце вік не
прохолоне
|
Герой
підлетів до Петербурга царського палацу, який охороняють українці
|
а між нами землячки де-де проглядають.
По-московській так і ріжуть, сміються і лають
|
Кого
лають і за що?
|
Батьків своїх, що змалечку цвенькать
не навчились
|
В
палаці бачить панів: пикаті, пузаті. Хочуть поближче стати до царя?
Навіщо?
|
Може вдарять або звелять дулю дати
|
Бачить
сцену «генерального мордобітія!
|
Цар підходить до найстаршого..та в
пику
|
Бачить
пам’ятник
Петрові 1, подарований Катериною ІІ
|
це той перший, що розпинав нашу
Україну, а вторая доконала вдову-сиротину
|
Сміється
над Петром 1
|
і без шапки. Якимось листом голова
повита
|
Звинувачує
царя за те, що
|
благородними костями болота засипав (
тисячами козаків)
|
Гетьмана
Полуботка убив цар:
|
вольного гетьмана голодом убив
|
Душі
убитих козаків прилетіли на землю
|
у вигляді білої пташки
|
Зображує
царя після чергової п’яної забави
нагадує кошеня
|
мій медведик! Стоїть собі. Голову
понурив. Мов кошеня, такий чудний
|
Оцінка твору
|
|
Твір
має підзаголовок
|
комедія
|
Тема
твору
|
змалювання страждань народу,
деградації панства царя
|
Ідея
твору
|
осуд царського самодержавства,
звеличення борців за волю
|
Жанр
твору
|
сатирична поема
|
Сатира
|
художні засоби, якими висміюється,
вкриваються вади
|
Засобами
сатири є
|
іронія, сарказм, гротеск
|
Сарказм
|
їдка, дошкульна насмішка ( вилупив
баньки з неба, як опеньок засушеная)
|
Гротеск
|
засіб заснований на свідомому
спотворенні, перебільшенні зображуваного ( сцена побиття царем підлеглих)
|
Іронія
|
доброзичливе кепкування
|
Оцінка
Франка
|
Сон – велике оскарження темного
царства
|
Три
частини твору відповідають трьом картинам
|
України, Сибіру, Петербурга
|
Поема
«Сон»
|
перший в українській літературі твір політичної
сатири
|
Великий льох
|
|
Душі
не поснують до раю
|
через гріхи
|
Бо
так сказав Петрові Бог : «Тоді у рай їх повпускаєш?
|
Як все москаль позабирає
|
Перша
душа
|
душа дівчини Прісі
|
Її
гріх у тому, що з повними відрами
|
перейшла дорогу Хмельницькому
|
Так
перейти дорогу означає
|
побажати щастя
|
Дивлюсь
– гетьман з старшиною
|
в повні шлях і перейшла
|
Гріх
другої душі
|
напоїла коня Петра 1, як він їхав з
Полтави
|
Після
вчиненого гріха
|
мене поховали
|
В
Батурині після пожеж вчинених військом Петра 1
|
вціліла лише одна хата
|
Гріх
третьої душі: немовля, що родилося в Каневі
|
усміхнулося Катерині ІІ
|
Гріхом
є навіть
|
неусвідомлений вчинок, бажання добра
ворогові
|
В
творі розмовляють
|
три ворони
|
Польська
ворона вихваляється тим, що
|
пропила гетьманське багатство в Парижі
|
Українська
|
спалила Польщу
|
Українська
ворона пророкує
|
народження двох Іванів
|
Один
буде, як той Гонта
|
катів катувати
|
Над
Києвом мітла простяглася
|
мітла ( вогненне небо) знак народження
двох близнят
|
Лірники
|
уособлюють скалічене покоління
|
Завойовники
розкопала льох, а знайшли замість
скарбів
|
кості
|
Великий
льох – символ
|
державної незалежності
|
Жанр
твору
|
містерія
|
Проблема
твору
|
осмислення історії України, причини
перетворення України в колонію царської імперії
|
Ідея
поеми
|
віра в безсмертя народу
|
Сюжет
твору розвивається в трьох
|
часових вимірах: минулому, сучасному,
майбутньому
|
Твір
розглядає три катастрофи України
|
Переяславську раду 1654р, зруйнування
Батурина, зруйнування Січі
|
В
творі лунає
|
полілог ( багатоголосся) ворон
|
Ворони
|
вісники нещастя
|
Один
сліпий, другий кривий, а третій горбатий
|
три лірники
|
Епілогом
твору є
|
вірш «Стоїть в селі Суботові»
|
Містерія
– ліро-епічний твір з
|
діалогічною формою викладу, в якому
фантастичне поєднюється з дійсним
|
Твір
|
романтичний
|
У нашім раї на
землі
|
|
Твір
|
гімн матері
|
Нічого
кращого немає, як тая мати
|
молодая з своїм дитяточком малим
|
Шана
до матері свята: і
|
перед нею помолюся мов перед образом святим
|
Іде
на вулицю гулять
|
гордіше самої цариці
|
А
подивіться моє
|
найкраще над всіма
|
І
їй здається все село
|
весь день дивилось на його
|
І
не сталось нікого з тобою дома.
|
Наготи старої нічим одягти
|
Все
забрала
|
дитиночки і вигнала з хата
|
Слово
мама великеє
|
найкращеє слово
|
Син
покинув матір
|
калікою на розпутті, вона пішла водити
сліпця
|
Марія
|
|
Жоден
з поетів не наважився піднести жінку
|
на таку височінь ( німецький
письменник Курелла)
|
Вершина
Шевченкової великої простоти
|
«Марія» (Іван Дзюба)
|
Марія
починається делікатними гарними словами:
|
Все упованіє моє на тебе, пресвітлий раю
|
Називає
Богородицю
|
Пренепорочная, благая, святая сила,
сила всіх святих
|
Просить
Богородицю помилувати людей царице
неба і землі.
|
Вонми їх стопу і пошли благий кінець,
о всеблагая
|
У
теслі Йосипа росла
|
Марія
|
Пасла
козенят
|
і цілувала козеня
|
Йосипа
відвідав
|
гість з Назарету
|
І
гость за нею і в ярочку
|
догнав Марію
|
Диво
сталося
|
Йосип вінчається з Марією, щоб
захистити її від недоброї молви
|
Марія
з Йосипом іде
|
до Вифлеєму
|
На
шляху народила дитину
|
її дитину заховали чабани
|
Дитину
назвали
|
Емануїлом
|
Ірод
вирізує дітей
|
а Марію чабани на ослиці спровадили
таємним шляхом
|
Біля
Нілу
|
Йосип збудував хатину
|
Івась
з двох паличок зробив
|
хрестика
|
Марія
в хрестику побачила
|
недобрий знак ( шибеницю)
|
Коли
Марія була на ярмарку в Єрусалимі
|
син пішов до синагоги і навчав равинів
|
Після
смерті сина Марія
|
проповідує його вчення
|
Ти
дух святий свій пронесла і в їх душі вбогії! хвала
|
тобі, Маріє
|
Мужі
( апостоли) іменем твойого сина, твоєї скорбної дитини
|
любов і правду рознесли
|
Та
Марія возродилася в душах людей. В людській душі возобновилась
|
в душі невольничій, малій. В душі
скорбящій і убогій
|
Жанр
твору
|
ліро-епічна філософська поема
|
Марія
– матір – покритка, котру від побиття камінням
|
врятував Йосип
|
Семирічний
Ісус проповідує в храмі
|
як в світі жить, людей любить за
правду стать, за правду згинуть
|
Марія
померла під тином
|
сумуючи у бур’яні, умерла з голоду
|
До Основ’яненка
|
|
Жанр
твору
|
послання
|
Звертається
до ворога
|
Смійся лютий враже! Та не дуже. Слава
не поляже. Не поляже, а розкаже, чия правда, чия кривда, і чиї ми діти
|
Наша
дума, наша пісні
|
не вмре, не загине
|
Тема
твору
|
призначення поетичного слова
|
В
творі вперше в українській поезії з’являється
образ
|
сироти-України, що плаче над Дніпром
|
Слава
України: без золота, без каменю, без хитрої мови
|
а голосна та правдива, як Господа
слова
|
Про
Основ’яненка:
тебе люди поважають
|
добрий голос маєш
|
Думи мої, думи
мої
|
|
Поетичний
маніфест
|
молодого Шевченка
|
Звертається
до дум: Чом вас лихо не приспало
|
як свою дитину
|
Про
себе: серце рвалось, сміялося, випивало мову
|
за вишневий сад зелений
|
Називає
думи
|
квіти мої, квіти
|
В
Україну ідіть діти
|
попідтинню, сиротами, а я тут загину
|
Називає
думи
|
дітьми нерозумними
|
Думка ( Нащо
мені чорні брови)
|
|
Думка
– це різновид
|
елегії
|
Елегія
– вірш, у якому виражені
|
настрої смутку, журби, задуми
|
Дівчина
тужить за коханим, вважає життя
марним:
|
« Нема кому розпитати, чого плачуть очі».
Нема кому розпитати, чого серце хоче
|
Юродивий
|
|
Твір
не закінчений
|
очевидно це вступ до сатиричної поеми
|
Юродивий
|
божевільний, жебрак, що має дар
віщування
|
Змальовує
сучасну Україну, якою правлять цар –
фельдфебель та його помічники –
|
«капрали» й унтер
|
Во
дні фельдфебеля-царя капрал Гаврилович Безрукий
|
Україну правили
|
Безрукий
– київський губернатор Бібіков, брав участь
|
у розгромі Кирило - Мефодієвського
братства
|
Осуджує
інтелігенцію, котра мовчить
|
німії, подлії раби, підніжки царськії,
лакеї, донощики і фарисеї
|
Мріє
про незалежність, конституцію, українського Вашингтона
|
коли ми діждемося Вашингтона з новим і
праведним законом
|
Україна
стала для царя «смітничком Миколи».
|
Миколу ІІ називає безбожний царю,
творче зла
|
Звертається
до Бога:
|
«А ти всевидящеє око, чи ти дивилося
звисока як сотнями в кайданах гнали
|
Давидові
псалми
|
|
Ліричний
твір
|
переспіви десяти псалмів
|
Перший
псалом
|
Блажений муж на лукову не вступає раду
|
Ідея
псалма: перемога добра над злом
|
діла добрих оновляться, діла злих
загинуть
|
Наступний
псалом: «Чи мене, Боже милий» -
|
молитва
|
У
псалмі ліричний герой докоряє Богові за попуст новим ворогам
|
розкрадають, як овець нас. І жеруть. І
всякий день перед нами – стид наш перед нами
|
Псалом
«На ріках Вавилона» в 538 р до н.е. перський цар Кір завоював Ізраїль
|
поезія зображує супротив
юдеїв
|
Вавилонський
полон – це становище України
|
в
складі Російської імперії
|
«Псалом
новий Господові»
|
гімн Богові, віра в його
справедливість
|
Немає коментарів:
Дописати коментар